1. Identifikační číslo
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
4. Základní informace k životní situaci
Zvláštní užívání komunikací je pojem vyplývající ze zákona č.13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Tímto pojmem je míněno jakékoliv užívání komunikace než je obecné a je blíže specifikováno v § 25 výše uvedeného zákona. Pro naše potřeby je tím míněno umisťování reklamních zařízení, stavebních zařízení, provádění stavebních prací, zřizování vyhrazeného parkování, zřizování a provoz prodejních stánků, pořádání sportovních, kulturních a podobných akcí, pokud by jimi mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost silničního provozu.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Žádost podává ten, v jehož zájmu je zvláštní užívání komunikací. Rozhodnutí je vydáváno na zhotovitele akce, případně uživatele či provozovatele zařízení.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Předchozí souhlas vlastníka pozemní komunikace a může-li zvláštní užívání komunikace ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, souhlas příslušného orgánu Policie ČR.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Podáním žádosti u příslušného silničního správního úřadu.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Úřad městské části Praha 17
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Oddělení dopravy Odboru životního prostedí a dopravy ÚMČ Praha 17
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Pro vydání rozhodnutí o zvláštním užívání komunikací je nutno doložit přesné určení místa, účelu a doby zvláštního užívání a způsobu jeho realizace (druh stavebních prací, způsob prodeje a v jakém zařízení, rozsah akce apod.). Dále je nutno uvést jméno a příjmení toho, kdo má za průběh zvláštního užívání zodpovídat, jeho datum narození a adresu, u právnických osob jejich obchodní jméno, sídlo a IČ. Pokud je zvláštním užíváním vyvolána změna, či potřeba dopravního značení, je nutno dodat situaci s jeho návrhem.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře nejsou nutné z hlediska zohlednění podkladů, které jsou pro vydání rozhodnutí potřebné (viz výše), je možné o toto rozhodnutí požádat bez příslušného formuláře.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatky se odvíjejí od délky zvláštního užívání komunikací s tím, že při době trvání do 10 dnů je poplatek 100,- Kč, nad 10 dnů do 6 měsíců 500,- Kč a od 6 měsíců do 1 roku 1000,- Kč. U invalidních parkovišť je vydání rozhodnutí bez poplatku. Poplatek se hradí při osobním předání rozhodnutí na našem oddělení.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, je lhůta pro vyřízení žádosti 30 až 60 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Vlastník dotčené komunikace a Policie ČR, může-li zvláštní užívání komunikace ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Plnění podmínek rozhodnutí povolující zvláštní užívání komunikací.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění
Vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích
18. Jaké jsou související předpisy
Tržní řád hl.m.Prahy u prodejních záborů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Odvolání ve smyslu Zákona č. 500/2004 Sb., Správní řád
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Pokuta až 500 000,-Kč u právnických i fyzických osob.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Úřad
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Omezení obecného užívání komunikací uzavírkami a objížďkami.