Uzavření manželství

1. Identifikační číslo

24

2. Kód

08.009

3. Pojmenování (název) životní situace

Uzavření manželství

4. Základní informace k životní situaci

Snoubenci musí před uzavřením manželství předložit matričnímu úřadu potřebné předepsané doklady, jimiž prokazují právní způsobilost k uzavření manželství. Rozsah předkládaných dokladů je upraven zákonem o matrikách, jménu a příjmení tak, aby bylo možné spolehlivě prokázat, že jsou splněny všechny podmínky pro uzavření manželství stanovené tímto zákonem a občanským zákoníkem. Předkládané doklady musí mít náležitosti veřejných listin. Jsou-li vystaveny orgány cizích států, musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak a úředně přeloženy do českého jazyka.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Snoubenci nebo zmocněný zástupce jednoho ze snoubenců.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Snoubenci musí před uzavřením manželství předložit matričnímu úřadu potřebné předepsané doklady, jimiž prokazují právní způsobilost k uzavření manželství. Rozsah předkládaných dokladů je upraven zákonem o matrikách, jménu a příjmení tak, aby bylo možné spolehlivě prokázat, že jsou splněny všechny podmínky pro uzavření manželství stanovené tímto zákonem a občanským zákoníkem. Předkládané doklady musí mít náležitosti veřejných listin.   Jsou-li vystaveny orgány cizích států, musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak a úředně přeloženy do českého jazyka.

Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství před:

  • starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které jsou matričním úřadem, a to pouze ve správním obvodu tohoto matričního úřadu,
  • starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které nejsou matričním úřadem, a to pouze ve správním obvodu této obce, městské části hlavního města Prahy, městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst,
  • primátorem hlavního města Prahy, náměstkem primátora hlavního města Prahy nebo pověřeným členem zastupitelstva hlavního města Prahy, jakož i před primátorem statutárního města, náměstkem primátora statutárního města nebo pověřeným členem zastupitelstva statutárního města, a to pouze ve správním obvodu hlavního města Prahy nebo statutárního města,
  • před poslancem nebo senátorem, a to ve správním obvodu kteréhokoli matričního úřadu. Písemné prohlášení poslance nebo senátora, že přijme jejich prohlášení o vstupu do manželství, předloží snoubenci matričnímu úřadu.

Formou církevního sňatku lze uzavřít manželství před:

  • osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Předběžně vyberte místo i zamýšlený termín k uzavření manželství a dostavte se na příslušný úřad.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Úřad městské části Praha 17
Žalanského 291/12b
163 02 Praha 6 - Řepy
Odbor občansko-správní
přízemí, kancelář č. 101, ÚMČ Žalanského 291/12b

kontakty: zde

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Úřad městské části Praha 17
Odbor občansko-správní
oddělení matrik
Žalanského 291/12b
163 00 Praha - Řepy

Úřední hodiny:
Pondělí: 8.00 - 12.00, 13.00 - 17.30 hod.
Středa: 8.00 - 12.00, 13.00 - 17.30 hod.
Pátek: s ohledem na konání svatebních obřadů, lze návštěvu klienta domluvit pouze na základě předchozí domluvy s matrikářkou.

Bc. Hošková Silvie
vedoucí oddělení matrik,
kancelář č. 101,
tel: 234 683 516, e-mail: silvie.hoskova@praha17.cz

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

dle § 33 zákona č. 301/2000 Sb.

  • platný doklad, kterým je možné prokázat totožnost
  • rodný list
  • doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním dokladem)
  • výpisy údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu a o osobním stavu (lze prokázat občanským průkazem)
  • případný úmrtní list zemřelého manžela
  • případný pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, byl-li rozvod vysloven cizím soudem a jeho rozsudek není v České republice účinný, pak občan České republiky předloží rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR o uznání rozsudku (bližší informace obdržíte na matričním úřadu.)
  • rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství opatřené doložkou o právní moci, jde-li o osobu nezletilou starší 16 let
  • rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství opatřené doložkou o právní moci – osoba, jejíž způsobilost k právním úkonům je rozhodnutím soudu omezena nebo fyzická osoba stižená duševní poruchou,  která by měla za následek omezení způsobilosti k právním úkonům.

V případě uzavření manželství církevní formou snoubenci (nebo jeden ze snoubenců) žádají o vydání osvědčení o splnění všech požadavků zákona o rodině pro uzavření manželství církevní formou. Bez tohoto osvědčení nelze církevní sňatek uzavřít – manželství by nevzniklo. Osvědčení vydává matriční úřad, v jehož správním obvodu bude manželství uzavřeno. K vydání osvědčení se předkládají stejné doklady jako při uzavření manželství.
Z důležitých důvodů může být uzavřeno manželství zástupcem, a to na základě pravomocného rozhodnutí příslušného úřadu, plné moci a za předpokladu splnění dalších podmínek uvedených v § 38 zákona č. 301/2000 Sb.
Pokud žádá o povolení uzavření manželství zástupcem cizinec, musí kromě plné moci předložit potvrzení o tom, že bude manželství v jeho domovském státe uznáno na platné.
Jsou-li k uzavření manželství předkládány cizozemské doklady, je třeba, dle § 35 zákona č. 301/2000 Sb., aby měly náležitosti veřejné listiny tj. musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak a úředně přeloženy do českého jazyka. Předkládané pravomocné cizí rozhodnutí o rozvodu manželství v případě, že je jedním z účastníků řízení státní občan České republiky, se uznává na území České republiky na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Chcete-li uzavřít manželství na území městské části Praha 17, obdržíte dotazník k uzavření manželství na odboru občansko-správním Úřadu m.č. Praha 17, Žalanského 291/12b, Praha 6-Řepy.

Jeho první část vyplňují snoubenci s matrikářem,                           

Druhou část vyplňuje matrikář.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

  • uzavření manželství mezi snoubenci, kteří nemají trvalý pobyt na území ČR – 5 000 Kč
  • uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území ČR – 3 000 Kč
  • vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně stanovenou místnost – 3000 Kč
  • vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství  – 500 Kč
  • vydání osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření církevního sňatku – 500 Kč

V ostatních případech není správní poplatek za uzavření manželství stanoven.
Správní poplatky se platí v hotovosti.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Nejsou stanoveny.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Pokud snoubenec (popřípadě snoubenci) nemluví nebo nerozumí česky nebo je snoubenec (popřípadě snoubenci) neslyšící nebo němý,je při prohlášení o uzavření manželství nutná přítomnost tlumočníka. Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady, bez jeho přítomnosti nelze prohlášení o uzavření manželství v těchto případech učinit.
Prohlášení o uzavření manželství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků. Po uzavření manželství se do knihy manželství zapisují jména, příjmení a rodná čísla svědků, jde-li o cizince, který nemá rodné číslo, datum a místo jeho narození. Z uvedeného vyplývá, že svědek se u uzavření manželství prokazuje průkazem totožnosti, tzn. občanským průkazem nebo cestovním pasem.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Po uzavření manželství je manželům vydán oddací list, zasílá se poštou, doporučeně do vlastních rukou nebo jej lze, po dohodě, vyzvednou osobně na matrice.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Nelze

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách změně jména a příjmení a o změně některých zákonů v platném znění.
Zákon č. 89/2012 Sb. občanský zákoník
Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách v platném znění
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

18. Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 642/2004 Sb., kterou se provádí zákon o občanských průkazech.

Všechny zákony lze vyhledat na portálu veřejné správy.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

V případě nevyhovění žádosti o vydání osvědčení (církevní sňatek) je možno podat odvolání do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí prostřednictvím úřadu, který rozhodnutí vydal. Proti rozhodnutí, kterým matriční úřad nevyhoví žádosti snoubence  na jiném vhodném místě, mimo dobu stanovenou Radou MČ o  prominutí předložení dokladů potřebných k uzavření manželství, je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí prostřednictvím úřadu, který rozhodnutí vydal.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

21. Nejčastější dotazy

Musíme uzavřít manželství  v místě trvalého pobytu jednoho z nás?
Ne, nemusíte. Manželství může být uzavřeno na kterémkoliv matričním úřadě, bez ohledu na trvalý pobyt snoubenců, bez poplatku.

Ztratil jsem oddací list, kdo mi vystaví opis?
Duplikát oddacího listu může vystavit VŽDY jen matričním úřad, před kterým bylo manželství uzavřeno. Nezáleží na trvalém pobytu žadatele, ale na místě, kde došlo k uzavření manželství, neboť tam je v knize manželství váš sňatek zapsán. Poplatek činí Kč 100,-.

22. Další informace

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Odbor občansko-správní

26. Kontaktní osoba

matrikářka Bc. Hošková Silvie

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

28. Popis byl naposledy aktualizován

29. Datum konce platnosti popisu

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace