Přihlášení k místnímu poplatku ze psů

1. Identifikační číslo

26

2. Kód

03.001

3. Pojmenování (název) životní situace

Přihlášení k místnímu poplatku ze psů

4. Základní informace k životní situaci

Přihlášení psa k poplatku je nutné provést do 15 dnů od nabytí psa, bez ohledu na stáří zvířete. Přihlašují se tedy i psi mladší 3 měsíců. Přihlásit psa jsou povinni i občané, kteří chovají psa, jenž poplatku nepodléhá. Do 15 dnů je poplatník povinen oznámit každou skutečnost, která má vliv na výši poplatku.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Poplatek ze psů platí držitel psa. Držitelem je fyzická nebo právnická osoba, která má trvalý pobyt nebo sídlo na území m. č. Praha 17.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Při přihlášení psa poplatník vyplní ohlašovací povinnost k místnímu poplatku na oddělení daní a poplatků na úřadě, případně může vyplněný formulář zaslat poštou, datovou schránkou apod., možno i datovou zprávou s jedinečným zaručeným elektronickým podpisem. Při odhlášení psa poplatník vyplní zánik poplatkové povinnosti na úřadě nebo zašle písemně odhlášení psa. Nestačí odhlášení nahlásit telefonicky nebo emailem.

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Dostavit se na příslušný úřad a přihlásit se k poplatku.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Držitel psa přihlašuje a platí poplatek v úřadu obce v místě svého trvalého bydliště (uvedeného v OP), i v případě, kdy se psem pobývá mimo trvalé bydliště (pobývá na jiné adrese, na chalupě, v zahraničí apod.). V našem případě v Úřadu městské části Praha 17.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Ekonomický odbor
oddělení daní a poplatků, 1. patro, kancelář č. 215
Ivana Babická
tel. 234683526.

Úřední hodiny:
Pondělí 7.30–12.00, 13.00-17.30 hod.,
Středa 7.30-12.00, 13.00–17.30 hod.,
Pátek 7.30-11.00 hod.
předem lze domluvit schůzku i mimo úřední hodiny.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Pro přihlášení psa stačí mít s sebou platný občanský průkaz, případně očkovací průkaz psa. Při uplatnění sazby pro důchodce je navíc třeba předložit důchodový výměr nebo doložit rozhodnutí o sirotčím důchodu, vdovském důchodu, invalidním důchodu, a vyplnit čestné prohlášení, že občan nemá jiné příjmy. Při nárokování dalších úlev a osvobození od poplatku je třeba doložit i další doklady: u psa z útulku doklad o převzetí z pražského útulku, u osob s těžkým zdravotním postižením průkaz ZTP/P nebo ZTP, u speciálně vycvičených záchranářských psů příslušné osvědčení. Právnické osoby musí doložit i výpis z obchodního rejstříku a svůj právní vztah k prostorám, kde bude pes chován (pokud přihlašují psa na sebe).

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formuláře jsou níže ke stažení, případně je občan obdrží přímo na oddělení daní a poplatků.
Místní poplatek ze psů
Zánik poplatkové povinnosti - odhlášení psa

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Poplatek se platí ze psů starších tří měsíců.
Roční sazba poplatku činí 1.500,- Kč za jednoho psa, za druhého a dalšího psa 2.250,- Kč. Za psy chované v rodinném domku se platí 600,- Kč za jednoho psa, za druhého a dalšího psa 900,- Kč. Je-li držitelem psa poživatel invalidního, starobního, vdovského, vdoveckého, sirotčího důchodu, který je jeho jediným zdrojem příjmu, činí poplatek 200,- Kč za jednoho psa, za druhého a dalšího psa 300,- Kč. Sazba poplatku ze psů za psa, jehož držitelem je osoba starší 65 let, činí 200,- Kč. Sazba poplatku za psa určeného k hlídání objektů, jehož držitelem je právnická osoba, která je zároveň vlastníkem hlídaného objektu, činí 600,- Kč, za druhého a dalšího psa 900,- Kč.
Poplatek je splatný nejpozději do 31. března každého roku, činí-li více než 600,-Kč ročně, je možné platit ve dvou stejných splátkách, nejpozději do 31. března a 31. srpna každého roku. Vznikne-li poplatková povinnost po datu uvedených splátek, je poplatek splatný do 15 dnů od jejího vzniku. Poplatek je možné uhradit složenkou, převodem nebo v hotovosti v pokladně ÚMČ Praha 17.
Od poplatku ze psů je osvobozen držitel psa, kterým je osoba nevidomá, osoba, která je považována za závislou na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona upravujícího sociální služby, osoba, která je držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P, osoba provádějící výcvik psů určených k doprovodu těchto osob, osoba provozující útulek pro zvířata nebo osoba, které stanoví povinnost držení a používání psa zvláštní právní předpis. Dále jsou osvobozeni držitelé psů chovaných k vědeckým účelům v zařízeních k tomu určených, držitelé psů, jimiž jsou delegovaní diplomatičtí zástupci, konzulové z povolání a další osoby, jsou-li státními příslušníky cizích států, požívající podle mezinárodního práva výsady a imunity, je-li zaručena vzájemnost, držitelé psů služebních sloužících Policii ČR a městské policii a speciálně vycvičených záchranářských a lavinových psů, pokud mají příslušné osvědčení a držitel je členem Svazu záchranných brigád, držitelé psů převzatých z útulků provozovaných na území hlavního města Prahy po dobu dvou let od převzetí.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Při doložení všech náležitostí je přihlášení vyřízeno během několika minut.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Portál Pražana vám ušetří frontu na úřadě.
Služba Místní poplatek ze psů je na Portálu Pražana přístupná pro fyzické osoby s trvalou adresou v naší městské části.
Služba na Portálu Pražana zahrnuje celkem pět formulářů. Jedná se o:

  • Ohlášení psa k místnímu poplatku ze psů na naší městské části
  • Odhlášení psa z evidence
  • Změna údajů uvedených v původnímu ohlášení
  • Zadání čipu
  • Oprava údajů o psovi

Všechna výše uvedená podání můžete vyplnit a odeslat z pohodlí svého domova bez nutnosti osobní návštěvy úřadu.

Portál Vám dále nabízí možnost zobrazit si celkovou finanční povinnost a základní informace o registrovaném psu nebo psech.

Přihlásit se do Portálu Pražana

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Poplatek zavádí obec vyhláškou – v Praze je to vyhláška č. 23/2003 Sb. hl. m. Prahy, o místním poplatku ze psů. Místní poplatek ze psů upravuje zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, který v sobě obsahuje prvky daňového právního vztahu. Při řízení ve věcech tohoto poplatku platí i zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.

18. Jaké jsou související předpisy

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Nebudou-li poplatky zaplaceny poplatníkem včas nebo ve správné výši, vyměří mu správce poplatku poplatek platebním výměrem. Proti platebnímu výměru může poplatník podat odvolání do 30 ti dnů ode dne jeho doručení k Magistrátu hl. m. Prahy prostřednictvím správce poplatku, který rozhodnutí vydal.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Nebudou-li poplatky zaplaceny včas nebo ve správné výši, může správce poplatku zvýšit poplatek až na trojnásobek. Pořádkovou pokutu do 50 000,-Kč může správce poplatku uložit za závažné ztěžování nebo maření správy daní a poplatků.

21. Nejčastější dotazy

22. Další informace

Vznik a ukončení poplatkové povinnosti, případně další změny rozhodné pro evidenci a výši poplatku, je nutné vždy oznámit správci poplatku a to do 15 dnů ode dne, kdy daná skutečnost nastala.    
Pokud pes již nežije (úhyn je nejlépe prokázat potvrzením od veterináře), byl předán jinému držiteli nebo evidovaný držitel změnil trvalý pobyt mimo území městské části, kde byl pes přihlášen, je třeba psa ve výše stanovené lhůtě odhlásit, vrátit evidenční známku a ukončit tak platební povinnost. Nejlépe osobním úkonem u správce poplatku.

Není-li pes řádně a doložitelně (písemně) odhlášen, poplatková povinnost nadále trvá, neboť po přihlášení psa do evidence správce poplatku předepisuje každoročně poplatek k úhradě, až do doby, než je ohlášena změna.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Oddělení správy poplatků a vymáhání

26. Kontaktní osoba

Pracovník oddělení daní a poplatků – Ivana Babická, tel. 234 683 526, e-mail: ivana.babicka@praha17.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

28. Popis byl naposledy aktualizován

29. Datum konce platnosti popisu

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace