3. Pojmenování (název) životní situace
4. Základní informace k životní situaci
Poplatek se vybírá za zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb, za umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa, užívání pro kulturní, sportovní a reklamní akce a pro potřeby tvorby filmových a televizních děl.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Poplatníkem je fyzická i právnická osoba, která veřejné prostranství výše uvedeným zvláštním způsobem užívá.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Poplatník vyplní ohlašovací povinnost k místnímu poplatku – formulář obdrží na oddělení daní a poplatků ÚMČ Praha 17 nebo ho může vytisknout na internetových stránkách ÚMČ Praha 17 a zaslat poštou, datovou schránkou apod. Poplatník je povinen ohlásit správci poplatku užívání veřejného prostranství nejméně 7 dní před jeho započetím. V případě krátkodobého užívání prostranství do 6 dnů je ohlášení nutné 1 den předem. V případě havárií inženýrských sítí je ohlášení nutné do 3 dnů od 1. dne užívání.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Dostavit se na Úřad m. č. Praha 17 a přihlásit se k poplatku.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Poplatník se k poplatku přihlašuje u místně příslušného úřadu, v jehož správním obvodu k užívání veřejného prostranství dochází, v našem případě tedy na Úřadu městské části Praha 17.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Pro přihlášení k poplatku je nutné mít s sebou platný občanský průkaz. Podnikající osoby též živnostenský list, resp. výpis z Obchodního rejstříku, případně pověření k jednání od statutárního zástupce.
Je nutno také doložit, že o užívání pozemku je zpraven jeho vlastník. Kladné stanovisko vlastníka pozemku lze prokázat nájemní smlouvou nebo jeho písemným souhlasem.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře jsou níže ke stažení, případně je občan obdrží přímo na oddělení daní a poplatků.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Sazba poplatku za umístění na veřejném prostranství činí na naší městské části za každý i započatý m2 a den:
a) - za umístění stavebního zařízení a pro provádění staveb, inženýrských sítí a jiných vedení a související skládky materiálů Kč 10,-
- za umístění stavebního zařízení a pro související skládky materiálů při regeneraci panelových domů Kč 3,-
b) za umístění reklamních zařízení Kč 20,-
c) - za umístění zařízení sloužících pro poskytování prodeje Kč 10,-
- za umístění restaurační zahrádky sloužící k občerstvení Kč 3,-
d) za umístění zařízení lunaparků a jiných obdobných atrakcí Kč 50,-
e) za umístění zařízení cirkusů Kč 1,-
f) za umístění zařízení sloužících pro poskytování služeb Kč 5,-
g) pro potřeby tvorby filmových televizních děl Kč 10,-
h) za umístění skládek Kč 10,-
i) - pro kuturní akce Kč 4,-
- akce, na které hl. m. Praha nebo m. č. Praha 17 poskytuje finanční prostředky Kč 0,- (poplatek se nevybírá)
j) pro sportovní akce Kč 2,-
k) za vyhrazení trvalého parkovacího místa pro motorová vozidla Kč 10,-
l) za provádění výkopových prací Kč 10,-
m) za umístění dočasných staveb sloužících pro poskytování prodeje a služeb Kč 10,-
n) - pro reklamní akce Kč 10,-
Poplatek je splatný v den, kdy bylo započato s užíváním veřejného prostranství. Při užívání po dobu delší než 30 dnů je poplatek splatný ve stejných splátkách tak, že první splátka je splatná v den, kdy bylo s užíváním veřejného prostranství započato a další splátky vždy ke každému třicátému dni užívání tak, aby celá částka poplatku byla zaplacena ke dni poslední splátky. V případě havárie je poplatek splatný do 15 dnů od prvního dne záboru veřejného prostranství.
Poplatek se neplatí z akcí pořádaných na veřejném prostranství, jejichž výtěžek je určen na charitativní a veřejné prospěšné účely, za vyhrazení trvalého parkovacího místa určeného pro osoby zdravotně postižené, za užívání veřejného prostranství v případech, kdy toto prostranství použije vlastník pro vlastní potřeby, za umístění stavebního zařízení a provádění výkopových prací v případě staveb hrazených z rozpočtu hl. m. Praha a městských částí, za umístění stavebního zařízení a výkopových prací u havárií, které nepřesáhne 4 dny.
Poplatek je možné uhradit převodem, složenkou nebo v hotovosti v pokladně ÚMČ Praha 17.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Při doložení všech náležitostí je přihlášení vyřízeno během několika minut.