KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Co to je komunitní plánování?
Metoda, která umožňuje zpracovávat rozvojové materiály pro různé oblasti veřejného života na úrovni obce i kraje a která výrazně posiluje principy zastupitelské demokracie. Charakteristickým znakem metody je důraz kladený na zapojování všech, kterých se zpracovávaná oblast týká na dialog a vyjednávání na dosažení výsledku, který je přijat a podporován většinou účastníků.
Co to je komunitní plánování sociálních služeb? Jak zjistit, co lidé opravdu chtějí? Jak zlepšit život v obci?
Metoda, kterou lze na úrovni obcí nebo krajů plánovat sociální služby tak, aby odpovídaly místním specifikům i potřebám jednotlivých občanů . Otevřený proces zjišťování potřeb a zdrojů a hledání nejlepších řešení v oblasti sociálních služeb. Výsledkem komunitního plánování je vždy kompromisní řešení mezi tím, co chceme, a tím, co máme k dispozici.
ÚČASTNÍCI KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
1. Zadavatel
Zadavatel je ten, kdo je odpovědný za zajištění sociálních služeb, které odpovídají místním potřebám. Zastupitelé jako volení reprezentanti veřejnosti vytvářejí podpůrné politické klima pro realizaci komunitního plánu. Je velmi důležité, aby obec usnesením zastupitelstva deklarovala své odhodlání rozvíjet sociální služby, které se tak stane:projevem politické vůle v obci potvrzením legitimity komunitního plánování zárukou pro zapojení dalších účastníků.
2. Poskytovatel
Poskytovatel sociálních služeb může být: fyzická osoba, nestátní nezisková organizace, organizace zřízená obcí, organizace zřízená krajem, organizace zřízená státem. Všichni poskytovatelé mají při komunitním plánování rovné postavení. Jejich cíle a záměry mají stejnou váhu.
3. Uživatel
Uživatel sociálních služeb je člověk v nepříznivé sociální situaci, kterému jsou služby určeny. Cíle a záměry uživatelů mají při komunitním plánování stejnou váhu jako cíle a záměry zadavatelů a poskytovatelů. Vyhledávání, oslovování a zapojování uživatelů do práce na komunitním plánu je pro nás nenahraditelná možnost, jak zjistit potřeby v sociálních službách, jak získat informace o kvalitě poskytovaných služeb, či objevit existující mezery v jejich nabídce a jak objevit nové zdroje pro uspokojování potřeb (např. svépomocné aktivity)
Další organizace
Při přípravě KP jsou osloveny a vyzvány ke spolupráci místní organizace i zájmové skupiny, kterých se poskytování sociálních služeb dotýká (např. veřejné instituce, nemocnice, úřad práce, školy, NNO, policie), ale také občanské iniciativy, etnické skupiny včetně skupin, se kterými je obtížná komunikace. Čím vyšší je míra zapojení dalších organizací, která se liší podle jejich dalšího podílu na naplňování priorit a cílů komunitního plánu, tím vyšší je efektivita procesu komunitního plánování.
POSTUP PŘI ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÉHO PLÁNU ROZVOJE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB (SPRSS)
FÁZE KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ | ||
1. fáze | S čím je třeba začít |
- zformování prvotní pracovní skupiny
- určení, koho je třeba do přípravy SPRSS zapojit - způsob oslovení a přizvání dalších účastníků - plán pro získání politické podpory ze strany obce - informační strategie |
2. fáze | Vytvoření řídící struktury pro komunitní plánování | - zapojení všech účastníků procesu - vytvoření organizační a řídící struktury pro zpracování SPRSS stanovení pravidel jednání řídící struktury |
3. fáze | Porozumění problémům v komunitě | - představení cílů, zájmů a potřeb všech účastníků - vytvoření a zveřejnění mechanismů pro aktivní spoluúčast veřejnosti - provedení analýzy potřeb a zhodnocení existujících zdrojů - zhodnocení silných a slabých stránek existujícího systému sociálních služeb - vyjmenování příležitostí a rizik a nastínění trendů pro rozvoj sociálních služeb |
4. fáze | Návrh rozvoje sociálních služeb |
Představa rozvoje sociálních služeb obsahuje zejména:
- hlavní hodnoty, které tvoří její základ a které budou při zpracování SPRSS a jeho následném naplňování respektovány a dodržovány, - směr, kterým se budou sociální služby nadále ubírat, - cíl, kterého má být dosaženo a priority - překážky, které bude nutné překonat, - regionální i nadregionální zdroje, kterých lze využít - představa rozvoje sociálních služeb je akceptována většinou účastníků komunitního plánování |
5. fáze | Strategie rozvoje sociálních služeb | - plán postupných kroků a úkolů k dosažení stanovených cílů a priorit - systém sledování realizace SPRSS - zpracování konečné verze SPRSS - předložení textu SPRSS k připomínkování veřejnosti - schválení SPRSS zastupitelstvem |
6. fáze | Od plánování k realizaci | - uskutečňování plánu - informování veřejnosti o uskutečňování SPRSS - vyhledávání a zapojování nových partnerů - nástroje umožňující provést změny v původním SPRSS |
SOUVISEJÍCÍ INFORMACE NA INTERNETU
Ministerstvo práce a sociálních věcí
Informační server hl.m. Prahy