11. zasedání Komise kultury a vzdělávání

Orgán
Komise pro kulturu a vzdělávání
Číslo jednání
11
Datum jednání
Volební období
2014-2018
Zápis

ZÁPIS Z JEDENÁCTÉHO ZASEDÁNÍ KOMISE KULTURY A VZDĚLÁVÁNÍ

Rady městské části Praha 17 konaného dne 7. 12. 2017

v MŠ SOCHÁŇOVA, Socháňova 23/1176, 163 00 Praha 6 – Řepy.

Přítomni: MUDr. Antoine Katra, Mgr. Jitka Synková, JUDr. Kateřina Kaljkovičová, Ing. Olga Ryšavá

Omluveni: RNDr. František Kopecký

(Prezenční listina je k dispozici u tajemníka komise Mgr. N. Zemanové)

Jako hosté: ředitelka Dana Kadlečková

Program:

1. Představení nové ředitelky MŠ SOCHÁŇOVA, budoucnost školy

2. Diskuse

Průběh jednání:

MUDr. Antoine Katra přivítal přítomné a vysvětlil delší interval mezi setkáními komise – prázdniny, zahájení školního roku, volby. Uvedl novou ředitelku mateřské školy paní Danu Kadlečkovou a požádal ji o představení a komentář k dalšímu rozvoji školy.

Paní ředitelka Kadlečková nastoupila do funkce ředitelky 1. 8. 2017, ale v mateřské škole pracuje od roku 2001, takže provoz školy dobře zná a pokračuje v duchu, který škola má.

Nově se podařilo vybavit další část tříd novým nábytkem a koberci. Za tuto možnost patří velké poděkování MČ Praha 17, která poskytla škole dotaci.

Již v minulém školním roce začala oficiálně inkluze a v mateřské škole začali pracovat s jedním dítětem se speciálními potřebami, ke které se podařilo získat i asistenta pedagoga. V novém školním roce přibylo další dítě ve stejné třídě. Bylo postupně nutné zajistit i jemu diagnostiku a asistenta pedagoga a převést do jiné třídy, aby bylo možné péči zajistit v odpovídajícím prostředí. Do budoucna přinese inkluze určitě problém vzhledem k tomu, že by měl být snížen počet dětí ve třídě, což sníží počet přijatých dětí.

Diskuse:

Mgr. Synková – jaký je postup k zajištění asistenta k dítěti?

Kadlečková – nejdříve je nutné ve spolupráci s rodiči zajistit posudek pedagogicko psychologické poradny s doporučením zřízení funkce asistenta pedagoga. S tímto posudkem je nutné oslovit MHMP, Odbor školství a mládeže s žádostí o zřízení této funkce. Zároveň je nutné asistenta pedagoga najít a po udělení souhlasu zařadit do zvláštního výkazu, na jehož základě jsou škole poskytnuty prostředky na plat. U nás nebyl problém zajistit asistenta, protože si dvě zaměstnankyně doplnily vzdělání a tím pádem byly ihned k dispozici.

Mgr. Synková – problémem je, že vláda vydá předpis, ale financování není vůbec nebo dostatečně zajištěno. MČ Praha 17 dlouho přispívala na platy asistentů pedagoga z vlastních zdrojů.

Kadlečková – ještě bych dodala, že z dotačního titulu Šablony máme ve škole financovány dva školní asistenty, kteří jsou k dispozici vždy dopoledne celé mateřské škole, což je velká pomoc.

MUDr. Katra – stát řídí téměř aktuálně veškerou činnost, ale např. zvýšení platů je problém, který řeší samospráva. Mateřskou školu dobře znám jako dědeček a jsme velmi spokojeni s péčí, kterou dětem dává.

Kadlečková – díky MČ Praha 17 byla v létě zabudována v nové třídě klimatizace. Při provozu v letních měsících se zjistilo, že je v této třídě příliš vysoká teplota. Klimatizace opravdu pomohla k tomu, že je v ní nyní přijatelná teplota.

Ing. Ryšavá – jak zvládají ostatní děti přítomnost dětí přijatých v rámci inkluze?

Kadlečková – všechny děti nastupovaly společně a nevnímají tak rozdíl, berou spolužáka takového, jaký je. S asistentem pedagoga je možné zvládat naprosto běžné činnosti. Náročnější jsou dny, kdy není přítomen např. nemoc.

Ing. Ryšavá – jak bude inkluze pokračovat při přechodu na další stupeň vzdělávání?

Kadlečková – to zatím nevíme, uvidíme, jak se vše bude vyvíjet.

Mgr. Synková – ne všechny ředitelky jsou nakloněny inkluzi a raději by převedly děti do speciálních tříd. Ty máme ale naplněné a práce v nich je velmi náročná. Ráda bych paní ředitelce poděkovala za to, jak se inkluzi věnuje.

Kadlečková – u nás je náročný počet dětí ve třídě. Momentálně máme 24-25 skutečně přítomných dětí, nemocnost je nízká. U mladších dětí, které k nám nově nastupují, je v prvním roce sice nemocnost vyšší, ale děti si postupně vybudují vlastní imunitu.

MUDr. Katra – nemocnost je hodně ovlivněna tím, že jsou děti zvyklé na pobyt v přetopené nevětrané místnosti jak doma, tak někdy i ve škole.

JUDr. Kaljkovičová – jedno dítě přenese infekci na celou třídu, děti jsou často i nedostatečně oblečené při pobytu venku.

MUDr. Katra – doba je příliš uspěchaná a netrpělivá. Byl jsem na jednání MAP Praha 17 a myslím, že školy často suplují rodinu. To přinese do budoucna problémy.

JUDr. Kaljkovičová – ve škole máte dva typy tříd – děti stejné věkové skupiny, děti věkově smíšené – které uspořádání považujete za vhodnější?

Kadlečková – práce v každém typu je úplně jiná a učitelky v každém typu jsou vlastně odbornice, které svou práci preferují.

JUDr. Kaljkovičová – když vidím děti na zahradě, často pečují starší o mladší, ne všechny to mají rády

Kadlečková – tato situace je na bázi dobrovolnosti

JUDr. Kaljkovičová – takže nastavení není povinné?

Kadlečková – určitě ne, rodiče mají možnost se před zápisem do tříd podívat a upřednostnit typ, kam bude jejich dítě chodit. Máme zastánce obou variant.

MUDr. Katra – máte nějaký problém, se kterým by mohla komise pomoci?

Kadlečková – nemáme. Do budoucna nás čeká povinná docházka dětí mladších 3 let. naše pracoviště v Socháňově 1221 by bylo pro tuto skupinu vhodné a v případě potřeby je možné ho přizpůsobit. Bylo původně myšleno jako dočasná varianta a jeho vybavení již je také starší, zůstává tedy otázkou, pro jakou věkovou kategorii ho budeme vybavovat.

JUDr. Kaljkovičová – na plavání a školy v přírodě zařazujete už děti 3leté?

Kadlečková – ne, směřujeme zařazení až do předškolního věku. Děti už musí být svým způsobem samostatné – vydržet přes noc bez maminky, umět si poznat svoje věci, zvládat samostatně všechnu sebeobsluhu apod.

MUDr. A. Katra poděkoval paní ředitelce za zajímavé informace. Popřál všem přítomným pěkné prožití vánočních svátků, rozloučil se a ukončil zasedání.

V Praze dne: 8. 12. 2017 Zapsala: Mgr. N. Zemanová

Schválil: MUDr. A. Katra

Přečtěte si zápis

Zápis1117.pdf